به گزارش خبرگزاری علت به نقل از فارس ، نشست خبری دبیر صنف VOD (ویدئوی درخواستی) امروز با حضور اهالی رسانه و مطبوعات در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
* یوسفی زاده: در شرایط سخت اقتصادی با تعرفه گذاری ها همراه مردم هستیم
«محمدعلی یوسفیزاده» رییس صنف شرکتهای ویدئوی برخط (آنلاین) در ابتدای مراسم گفت: قصد ما امروز آشنایی و ارتباط با انجمن است. با توجه به تغییر تکنولوژی تحولاتی در حال رخ دادن در این صنعت است بهتر دیدیم از نگاه جمعی صنف در راه ارائه خدمت به مردم استفاده کنیم.
وی افزود: فرهنگ شرایط اقلیمی و ... میطلبد تا در این تغییر و بیشتر تعاملی شدن این سرویسها در جهت خدمت به مردم راههای سادهتری به توسعه این صنف داشته باشیم و برای به اجرا رسیدن آن تلاش میکنیم. در جلسات متعددی که در انجمن صنفی خدمات نمایشی داشتیم اتفاق های مختلفی بررسی کردیم.
یوسفیزاده ادامه داد: اولین نکته این است که باید در کنار هم باشیم و همین باعث میشود زوایای بیشتری که اعضای صنف دارند را با هم بررسی کنیم. همچنین در خصوص پیگیریها و رفع موانع نیز با هم همراه باشیم. به همین جهت قرار شد کمیسیونهایی ذیل مجمع داشته باشیم از نوع پلتفرمها نحوه تأمین محتوا در هیئت مدیره دیده شد و مصوبه لازم نیز در نظر گرقته شد.
رییس صنف شرکتهای ویدئوی برخط افزود: مورد بعدی نرخ گذاری و تعرفهگذاری برخط بود و سعی کردیم در شرایط سخت اقتصادی همراه مردم باشیم و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت در خدمت مردم باشیم. بسته به تعداد محتوای تاثیرگذاری که پخش می شود و بسته به نوع تبلیغات پلتفرمها قابلیت این را دارند که وارد استفاده از این مصوبه شوند.
یوسفی زاده گفت: ساز و کار انجمن ممکن است تشکل مستقلی برای خود داشته باشد تا همه اعضا به طور روزمره با انجمن ارتباط داشته باشند و انجمن هم بتواند با ساختارهای بیرونی ارتباط داشته باشد. برای ایجاد هماهنگی پیش بینی شد دبیرخانه به طور مستقل و با ساز و کار مشخص مدیریتی خارج از اعضا تشکیل شود و دفاع لازم را داشته باشد.
وی افزود: در این بین با اشخاص متعددی صحبت کردیم و با آقای عسگرپور به جمع بندی نهایی به عنوان دبیر صنف رسیدیم.
* ابعاد مختلف حوزه «ویاودی»ها برای خود پلتفرمها هم نامشخص است
«محمد مهدی عسگرپور» دبیر انجمنهای صنفی شرکتهای نمایش ویدئویی برخط نیز گفت: برگزاری مراسم در چنین شرایطی که داریم، سخت است؛ شرایطی که خیلی از عزیزان را از دست دادیم اما چاره ای نیست و نمی شود زندگی را متوقف کرد.
وی افزود: مخصوصاً این روزها که سریالهایی در «ویاودی»ها ساخته و پخش می شود، بحثهایی درباره آنها بوجود می آید. این صنف فعالیت جدی خود را به شکل رسمی آغاز کرده است. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم، درست است ۱۰ سال از ظهور شبکه نمایش خانگی میگذرد اما در اصل این انجمن نوظهور است. برخی ها معتقدند این همان ادامه شبکه نمایش خانگی است و برخی ها هم می گویند پدیده مستقلی است.
دبیر انجمنهای صنفی شرکتهای نمایش ویدئویی برخط ادامه داد: ابعاد مختلف این حوزه هنوز برای خود پلتفرمها مشخص نشده است. در کشور ما نشان داده شده رابطه خوبی بین بخشهای نظارتی با پدیده های جدید وجود ندارد. الان مقطعی هستیم که ممکن است اختلاف نظرهایی در این باره شکل بگیرد.
عسگرپور در پاسخ به سوال خبرنگارها درباره رابطه صنف وی او دی ها با ساترا و ارشاد و طرح صیانت از فضای مجازی گفت: برای هر نوع رفتاری که بخشی به حاکمیت برمیگردد که همه جای دنیا هم هست ساختارهایی شکل میگیرد. درباره همین موضوع هم در همه دنیا ساختارهایی شکل گرفته است اما تجارب جهانی خیلی وقتها به کار ما نیامده است و ما هم چون همیشه فکر میکنیم مختصاتی داریم که حتی در کشورهای همسایه ما هم نیست، به آن ساختارها توجه نکردهایم. توجه به آن ساختارها بد نیست. البته مراوداتی شکل گرفته است که گاهی هم این استفاده از تجربهها به شکل کامل نبوده است.
وی افزود: ما تنها کشوری هستیم که تلویزیون ما کاملاً دولتی است. در چنین کشوری که مونوپلی (انحصار) جدی وجود دارد ساختار خاص خود را هم دارد. این ساختار به روز هم نشده است و این را به عنوان برنامه ساز و سریال ساز میگویم. نکته اینجا است که این جریان که عهدهداری مجموعه خودش برایش سخت شده، آیا توان اداره مجموعه دیگری هم دارد؟ و این سوال اصلی است و ممکن است سوءتفاهم بوجود بیاورد و مشخص است که شما دچار اختلاف خواهید شد.
دبیر انجمنهای صنفی شرکتهای نمایش ویدئویی برخط ادامه داد: هر سازمانی که چنین موضوعاتی داشته باشد به چالش برمی خورد. این موضوعی است که سالهای سال در دنیا درباره آن بحث شده است. اینجا مباحث زیرمجموعه ماجراهای سیاسی امنیتی قرار می گیرد.
وی مدعی شد: اینکه گفتم زورمان به ساترا نمیرسد بحث مالی برای بازبینی آثار بود و اینکه گفتند برای بازبینی پول دریافت میکنند. اینجا خزانه صداوسیما است و احتمالا مفاسدی را هم خواهد داشت. ممیزی در کشور ما انتها ندارد. اولین اتفاقی که می افتد میگویند ما برای کمک به شما آمدیم و بعد برخی آثار منتشر می شود که می گویند مگر قرار نبود نظارت کنید؟ باز ممکن است برآورده نشود. باز این فشار منتقل می شود و به جایی می رسیم که مثل دهه ۶۰ تست گریم ها را باید ببینند. ممیزی شنزاری است که گسترش پیدا میکند و ما باید در این نهاد صنفی از این موضوع مراقبت کنیم. اگر این ممیزی ها بشود مثل آثار در تلویزیون دیگر انگیزه ای برای مردم باقی نمی ماند که بخواهند سریال های وی او دی ها را ببینند و می روند سمت ماهواره. بحثمان با دوستان ممیزی همین است.
* وقتی می گویند آمدیم تا ممیزی ها را کمتر کنم، بیشتر می ترسم
وی درباره پیش بینی خود با توجه به تغییر دولت نیز گفت: نمی شود پیش بینی کرد و می شود حدس و گمان هایی زد و در شرایطی هستیم که نمی شود خیلی پیش بینی کرد. حتی برخی ها که می گویند آمدیم تا ممیزی ها را کمتر کنم بیشتر می ترسم. اما در حوزه دولت افرادی که کمتر حرف می زنند را بهتر می شود قبول داشت. وزارت ارشاد به قوانین تصویب شدهاش استنا می کند و صداوسیما هم همین طور. بحث تنظیم گری مسائلی دارد که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود. فرقی ندارد مسائل در صداوسیما باشد یا ارشاد و متخصصین باید درباره مسائل نظر دهند.
عسگرپور درباره اعطای مجوز به سریال ها توسط ساترا و ارشاد،گفت: وقتی دو نهاد ساترا و ارشاد درباره یک موضوع هر دو مدعی هستند که من مادر آن هستم همین می شود. آنچه درباره فیلم های سینمایی هست این است که همان مسیری که همیشه می رفتند را باید بروند. در مورد فیلم های سینمایی قاعده اکران مهم است اما درباره سریال ها ساترا دارد اقدام می کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای دسترسی شفاف و انتشار مخاطبان و میزان فروش سریال ها تدارک دیده شده است؟ افزود: یکی از برنامه ها همین بود که پلتفرم ها بتوانند به این نقطه برسند.یکی از برنامههایی که در صنف مطرح شد این بود که پلتفرمها درباره این آمار گزارش دهند. با این حال واحدها فرق میکند و مثلاً در سالن سینما تعداد مشخص است. اما در اینجا مثلاً با یک اکانت دو یا سه نفر آثار را میبینند و ممکن است چند برابر یک اکانت، سریال را ببینند.
وی درباره اینکه مجوزهایی که به سریال ها داده می شود به عهده ساترا است یا وزارت ارشاد؟ گفت: وزارت ارشاد برای صدور مجوز سریال اقدامی نمی کند و ارشاد هم اعتراض داشت به این شیوه و هم عمل نمی کرد. در اصل حق اعتراض را برای خودش نگه داشت. باید گفت شفافیت مجموعه ای از رفتارها است. به آقای انتظامی گفتم خیلی خوب است که حقوق دبیر جشنواره فجر را میگویید. اما وقتی یک سازمان دیگری باید شفاف سازی کند و نمی کند فضا متفاوت می شود. ما در کشوری هستیم که مجموعه های حاکمیتی شفاف سازی نمی کنند و ما آنها را کنار می گذاریم. همه جای دنیا بخش های عمومی باید شفاف سازی کنند نه خصوصی و اینجا برعکس است. اعلام آمار و ارقام بدون توضیح از قبل داده شده توسط نهادها باعث می شود مخاطب با آن فضا آشنا نباشد. ما باید درخواست هایمان را به سمت نهادهای عمومی تر ببریم.
* مبلغ بازبینی ساترا چقدر است؟
در ادامه این نشست عسگرپور درباره ممیزیها در سریالهای نمایش خانگی و افزایش تعداد آنها نیز گفت: تفکری که در طول سالها ممیزی کرده است ادامه دارد و میتوان گفت ممیزی در کشور ما انتها ندارد. برای ممیزی آثار مثلاً ممکن است ابتدا روی خروجی کار ممیزی شود و بعد میبینند باید از قبل تر مثلاً در فیلمنامه ممیزی را اعمال کنند و باز به این میرسند که باید به مرحلهای قبل تر بازگردند. سیستم نظارتی به این ترتیب همیشه جلوتر میآید و مثل دهه ۶۰ میشود که حتی تست گریم را هم میدیدند. ممیزی پایان ندارد و شن زاری است که گسترش مییابد ما باید از این موضوع مراقبت کنیم. اگر قرار باشد ممیزیها سرانجامش همان شود که در تلویزیون رخ میدهد مردم انگیزهای ندارند پولی بپردازند یا باید دکمه تلویزیون را بزنند و یا ماهواره ببینند. بحث ما با دوستان حوزه ممیزی همین است که البته درباره آن مذاکره کنیم.
وی درباره مبلغی که ساترا برای بازبینی دریافت می کند گفت: درباره مبلغ ترجیح می دهم پلتفرم ها بگویند چون خودشان پرداخت کردند، من نمیدانم.
* ساترا را به صداوسیما و ارشاد وابسته نمی دانم
وی در پاسخ به این سوال که درباره فعالیت ساترا در دولت جدید می فرمایید و فکر میکنید سال آینده و با حضور دولت جدید ساترا فعالیت داشته باشد؟ گفت: من ساترا را به عنوان سازمان تنظیم و مقررات می دانم و به صداوسیما و ارشاد وابسته نمی دانم. حتما باید جایی تنظیم مقررات کند. نکته اینجا بود که نهاد تنظیم گر باید کجا باشد؟ اصلش باید باشد و ما روی نبودش فکری نمی کنیم.
وی درباره افزایش تعداد پلتفرم ها نیز بیان داشت: درباره اعضای صنف الان ۳۱ عضو و موسسه و شرکت هستند که مجوز دارند و تعداد دیگری هم مجوز گرفتند فارغ از اینکه کدام واقعی است این صنف موظف به پذیرش درخواست عضویت است.
* همکاری ۴ هزار سینماگر با پلتفرمها
عسگرپور درباره اینکه آیا می خواهید بخش اعطای مجوز را از ساترا بگیرید؟ افزود: حوزه فرهنگ و هنر خیلی مهم است و وزارت خانه های زیادی برایش ساخته می شود. اگر ساختار درست شود نهاد صنفی هم درست می شود. هفته ای ۸ اپیزود در این پلتفرم ها پخش می شود و در سال ۴۰۰ اپیزود پخش می شود و گردش مالی ۲ هزار میلیارد برای سال ۱۴۰۰ خواهد بود. حالا شما می خواهید چطور مقررات را برایش در نظر بگیرید؟ وقتی اختیار به ما داده شود متوجه می شویم مسئولیت با ما است. جلسه هایی با خانه سینما داشتیم و باید بررسی کنیم منافع مان ایجاب می کند که با هم همکاری کنیم و عضویت اعضای صنف در خانه سینما شکل بگیرد یا نه؟ در دو سال گذشته ۴ هزار نفر درگیر ساخت برای پلتفرم ها هستند که اغلب شان عضو خانه سینما هستند.
وی افزود: پلتفرمها ادامه همان دیویدی هستند که به طور مثال دانلود فیلمهای خارجی توزیع میشد. من بررسی کردهام و رایت تعدادی از آثار خریداری شده است مثل کاری که ما در فارابی داشتیم و از شرکتهای واسطه در بیروت و… آثار را میخریدیم. نکتهای در صنف مطرح شد و الان قرار است زمینه سازی شود که پلتفرمها عضو آن انجمن شوند. نهادهایی که در حوزه صوت و تصویر کار میکنند عضو آن انجمن میشوند که مکانش در بلژیک است و برای بودن در آن فهرست باید کپی رایت را رعایت کرد وگرنه از فهرست آن انجمن خارج میشویم.
عسگرپور عنوان داشت: خانه سینما دارای یک سرمایه است و ۵ هزار عضو دارد و این سرمایه بزرگی است. این عدد چیزی نزدیک به حداقل ۱۰ برابر در سینما است و می تواند در سالهای آینده چند برابر شود.
دبیر انجمنهای صنفی شرکتهای نمایش ویدئویی برخط درباره آمارهای منتشر شده بازدید سریال ها و اینکه چگونه می شود تحت نظر انجمن وی او دی ها قرار گیرد،گفت: ما سه سطح را برای ارتباط داریم که یکی حاکمیت است سطح دوم فعالان حوزه هستند و سطح سوم پیمان جمعی کار است که این بخش را تازه شروع کردهایم اما یکی از وظایف انجمن در همین حوزه ارایه آمارهای درست است. ما نگرانیهایی مطرح کردهایم که برای آینده نزدیک است. ممیزی به مفهومی که دارد اتفاق میافتد خیلی پیچیده نیست اما به مفهومی که باید باشد پیچیده میشود. من وارد فضای موسسات نشدهام و دلیلی هم نداشت که وارد بشوم اما به طور موردی، زمانیکه برگه ارزیابی برخی آثار را دیدم و مقایسه یک قسمت را با هفتههای بعد دیدم متوجه شدم نوعی پیشروی وجود دارد که در یک قسمت میشود سه تا و در هفتههای بعد و قسمتهای بعد به هفت و ۹ مورد میرسد. برخی این کار را انجام میدهند و یا با اعتقاد انجام میدهند یا برای اضمحلال فرهنگ کشور این کار را میکنند که حتی در مورد اول که اعتقاد دارند به نظرم این راهش نیست. قطعاً به نتیجه مورد نظر نمی رسند و بعد از مدتی همه خسته میشویم.
* به دولت آینده امیدوار هستم
وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور وزیر جدید فضا را سخت تر میکند، پاسخ داد: نمی دانم چون ایشان را خیلی نمی شناسم. اما امیدوارم؛ چون برخی اوقات جریانی که فکر نمی کنید بتواند کاری کند کارهای خوبی انجام می دهد. همچنین امیدوارم بتوانیم برای کپی غیر قانونی با کمک نهادها برنامه هایی داشته باشیم.
عسگرپور در پایان این نشست خبری گفت که قرار است سلسله نشست هایی را با فعالان این حوزه از جمله کارگردان نویسنده ها در این باره داشته باشیم.
انتهای پیام/