حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عبادیزاده گفت: انسان زمانی که از عقل بهرهمند باشد، مسیر زندگیاش هدفمند میشود. امام(ع) میفرمایند: حتی اگر فرد عاقل در حال سکون باشد، برتر از کسی است که بدون هدف در حرکت است. این نکته نشاندهنده جایگاه عقل در جهتدهی به رفتار انسان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، حجتالاسلام والمسلمین عبادیزاده، نماینده ولیفقیه در استان هرمزگان در درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه النبی(ص) اظهار داشت: پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در این حدیث میفرمایند: ما قسم الله العباد شیئاً أفضل من العقل یعنی خداوند، میان بندگانش نعمتی را بهتر و برتر از عقل تقسیم نکرده است. عقل، نعمتی الهی است که انسان را از دیگر موجودات متمایز میکند. فرشتگان، گیاهان، حیوانات و حتی فرشتگان الهی اختیار کامل ندارند، اما انسان، موجودی است که میان عقل و جهل قرار دارد و انتخاب او میان این دو، تعیینکننده جایگاه اوست.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان بزرگترین موهبت الهی برای انسان، عقل دانست و افزود: اگر این نعمت از او گرفته شود، جایگاه اشرف مخلوقات را نخواهد داشت برخی افراد، خودشان عقل را از خویش سلب میکنند، مانند کسانی که مشروبات الکلی مصرف میکنند. در آن لحظات، عقلشان تعطیل شده و نمیتوانند تصمیمات صحیحی بگیرند. این کار، نوعی ظلم به خود محسوب میشود.
حجت الاسلام والمسلمین عبادیزاده در ادامه به روایت، پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: خواب آدم عاقل، از بیداری جاهل برتر است این جمله به این معناست که آرامش و درنگ فرد عاقل، از فعالیت بیهدف و بیثمر فرد جاهل ارزشمندتر است. در علم بلاغت، این صنعت زبانی را طباق مینامند، یعنی تضاد دو مفهوم. به همین ترتیب، جمله بعدی بیان میکند که اقامت عاقل، از تحرک جاهل بالاتر است. یعنی تفکر و درنگ فرد دانا، ارزش بیشتری نسبت به حرکت و فعالیت بیهدف نادان دارد.
وی افزود: انسان زمانی که از عقل بهرهمند باشد، مسیر زندگیاش هدفمند میشود. امام (علیهالسلام) میفرمایند : حتی اگر فرد عاقل در حال سکون باشد، برتر از کسی است که بدون هدف در حرکت است. این نکته نشاندهنده جایگاه عقل در جهتدهی به رفتار انسان است.
وی ابراز کرد: پیامبران نیز در مقام هدایت بشر، ابتدا توسط خداوند به کمال عقلی رسیدند و سپس به رسالت مبعوث شدند. خداوند پس از رساندن عقل آنها به حد کمال، آنها را بهعنوان راهنمایان بشری قرار داد. امروزه وظیفه ما نیز ادامه رسالت انبیا است.
استاد حوزه یادآور شد: عقل پیامبران باید از تمام امت بالاتر باشد، زیرا آنها وظیفه هدایت دارند. خداوند تعالیم و وحی خود را به پیامبرانی که قابلیت درک کامل دارند، منتقل میکند. این انتقال وحی ممکن است از طریق خواب، الهام یا به شکل کاملتر، یعنی وحی جبرئیلی باشد همچنین پیامبران درونیترین تلاشهای خود را بر اساس عقل هدایت میکنند، که این تفکر، برتر از تمام تلاشهای مجتهدان و تلاشگران است.
وی افزود: انسانی که از عقل خود بهره نبرد، دچار سردرگمی خواهد شد. برخی افراد حتی به شوخی میگویند که "عقلشان هنوز دستنخورده باقی مانده!" این در حالی است که اگر عقل به کار گرفته نشود، فرد نمیتواند زندگی هدفمندی داشته باشدیکی از بارزترین مثالهای تعطیلی عقل، مصرف مشروبات الکلی است، که انسان در آن شرایط، قدرت تفکر و تصمیمگیری صحیح را از دست میدهد. عقل، اشرف نعمتهای الهی است، اما برخی افراد با دست خود آن را از کار میاندازند.
وی عنوان کرد: عقل زیربنای ارزش تمام اعمال ما است، بهویژه عبادات. بدون عقل، عبادات نیز از ارزش واقعی خود خارج میشوند. به همین دلیل، خداوند در تقسیم نعمتهای خود، عقل را بهعنوان گرانبهاترین موهبت به انسان عطا کرده است.