علت من اخبار

 /  جامعه

چرا آسمان عراق همچنان در اختیار انگلیسی ها است؟

بغداد– علت– با وجود اعتراض و مخالفت ها در طول ماه های اخیر، بغداد بار دیگر مراقبت پرواز آسمان عراق را با شرکت انگلیسی «سیرکو (Serco)» برای یکسال اضافی تمدید کرد.

چرا آسمان عراق همچنان در اختیار انگلیسی ها است؟

به گزارش خبر گزاری علت به نقل از ایرنا، «ناصر حسین بندر» وزیر حمل و نقل عراق در بیانیه ای اعلام کرد که هیات دولت تصمیم گرفته است که برای یکسال دیگر، قرارداد مراقبت پرواز را با این شرکت انگلیسی تمدید کند.
براساس این گزارش، هیات دولت عراق در آخرین نشست خود که هفته گذشته (۱۶ اوت گذشته/ ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰) در «موصل» مرکز استان نینوا در شمال عراق برگزار شد با تمدید قرارداد برای یکسال دیگر موافقت کرد.
اعتراضات به عملکرد شرکت سیرکو انگلیس در عراق به ویژه بعد از حادثه ترور ناجوانمردانه سرداران شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» فرمانده نیروهای الحشد الشعبی در ۱۳ دیماه ۹۸، بالا گرفت.
علاوه بر شرکت سیرکو که از ۲۰۱۲ تا به امروز مراقبت پرواز آسمان عراق را در اختیار دارد، شرکت «جی فور اس/ G۴S» انگلیس نیز مسوولیت امنیت فرودگاه بین المللی بغداد را از ۲۰۱۰ تاکنون عهده دار است.
برخی از رهبران سیاسی مانند «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل گروه مقاومت عصائب اهل الحق، پیشتر یکی از متهمان اصلی ترور سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را شرکت جی فور اس معرفی کرده بودند.
از این رو فعالیت شرکت های انگلیسی در عراق به ویژه در مسائل امنیتی و کنترل آسمان عراق در برهه اخیر با بحث و جدل زیادی همراه شده و بسیاری خواهان پایان دادن به حضور این شرکت ها به دلیل تخلف های متعدد قانونی و نقض مفاد قراردادهای منعقده با دولت عراق شده اند.
«حسن الکعبی» نایب رییس اول پارلمان عراق در ۳۰ ژوئن گذشته (نهم تیرماه ۱۴۰۰) گفته بود که شرکت سیرکو انگلیس هیچ گونه خدمات مراقبت هوایی را به دولت عراق ارائه نمی کند.
وی اضافه کرد که قرارداد منعقده با شرکت سیرکو انگلیس بالغ بر ۲۵ میلیون دلار در سال است اما این شرکت عملا خدمات مراقبت پرواز ارائه نکرده بلکه دست به تخلفات قانونی زده است.
به گفته وی، پرسنل بومی «شرکت مراقبت پرواز عراق» قادر به اداره امور پروازها هستند و دلیلی برای تمدید قرارداد با این شرکت وجود ندارد.
الکعبی افزوده است که شرکت بومی مراقبت پروازعراق با وجود همه گیری کرونا توانسته است که یکصد هواپیما را وارد آسمان کشور کند اما شرکت سیرکو حتی یک هواپیما را نتوانسته است به آسمان عراق جذب کند.
دولت عراق از اوائل ۲۰۱۲ با این شرکت انگلیسی قرار داد بسته و در طول ۹ سال گذشته با وجود تمامی اعتراضات و بحث و جدل هایی که تمدید سال به سال قرارداد با این شرکت انگلیسی داشته، اخیرا بغداد ناچار به تمدید قرارداد با آن و همچنین شرکت «جی فور اس» شده است.
براساس گزارش های رسانه های عراق، بخشی از قرارداد، بر آموزش و ارائه خدمات مراقبت پرواز و تربیت دستکم ۲۵۰ نیروی بومی تاکید دارد اما منابع مسوول عراقی می گویند که این شرکت در این خصوص هیچ گونه خدماتی ارائه نکرده است.
آنچه بر دامنه اعتراضات به این شرکت انگلیسی افزوده این است که گفته می شود، شرکت مزبور بدون رجوع به دولت عراق به صورت خودسر هزینه های ناشی از عبور ۲۰۰ هواپیما را از آسمان عراق (معادل سه هزار دلار برای هر هواپیما)، دریافت می کند، بدون اینکه آن را به حساب ویژه دولت عراق واریز کند.
از همین رو برخی از رسانه های مقاومتی مانند تلویزیون «الاتجاه» نزدیک به «کتائب حزب الله عراق» روز سه شنبه و بعد از اعلام تمدید مجدد قرارداد با این شرکت انگلیسی اعلام کرده اند که دلایل و علت های تمدید مجدد قرار داد را با شرکت سیرکو دنبال می کند.
پیشتر «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق از فراکسیون «الفتح» علت اصرار دولت عراق بر تمدید قرارداد با شرکت انگلیسی را فشارهای داخلی و خارجی با هدف ماندن این شرکت در عراق عنوان کرده بود.
به گفته وی، اصرار بر ماندن شرکت سیرکو برای این است که عراق نتواند کنترل آسمانش را در اختیار داشته و همچنان فضای عراق در اختیار دیگران باشد و امکان نقض حریم هوایی آن وجود داشته باشد.
وی ادامه داده است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر، کاملا شرکت سیرکو را می شناسد زیرا قبل از پست نخست وزیری، رییس سازمان اطلاعات عراق بوده است.
پیرامون ارزش قرارداد منعقده نیز اختلاف نظر وجود دارد زیرا در حالی که حسن الکعبی نایب رییس پارلمان، ارزش آن را ۲۵ میلیون دلار عنوان کرده، «سالم مشکور» روزنامه نگار برجسته عراقی، ارزش قرارداد را ۲۷۰ میلیون دلار در سال برشمرده است.
از این رو تمدید قرارداد با این شرکت انگلیسی از دیدگاه برخی مقامات و بسیاری ناظران عراقی، هدر دادن دارایی های عراق و فراهم کردن بستر نقض بیشتر حریم هوایی این کشور است.

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پربازدیدترین

پربحث ترین